|
|||||
|
|||||
Міський арсенал було споруджено 1556 року під керівництвом майстра Івана Лиса на місці старого арсеналу,
який уже існував в 1430 році. Поряд розміщувався склад боєприпасів.
Встановлено, що 1582 року перед арсеналом було споруджено ливарню гармат (будівничий С. Мочиґемба).
Арсенал мав своїх коней щоб розвозити зброю. Стайня знаходилась під стіною біля вежі Корнякта.
Її розібрали тільки у 1835 році, коли вже й мурів не залишилось. Але оскільки з 1780 року тут стояли коні губернатора, то її й не чіпали.
Арсенал, прибудований до високого муру, був потужним вузлом оборони.
Товсті стіни з численними бійницями, вежі Токарів і Канатників з півночі та Шевців з півдня,
бастея перед будівлею робили арсенал майже неприступним. За арсеналом починалася територія єврейського гетто.
У вежі Токарів і Канатників жив міський кат з помічником і родиною; тут же відбувались допити та катування.
На початку XVII століття кат мав конфлікт з єврейською громадою, внаслідок чого одержав інше житло, а вежа перейшла в оренду до євреїв.
У XVIII столітті арсенал використовували як в'язницю. У 1768-1770 роках тут було ув'язнено гайдамаків - учасників Коліївщини.
Пам'ять про них втілено у меморіальній дошці на стіні Арсеналу.
Австрійські власті хотіли 1777 року перебудувати арсенал на в'язницю, та тривалий час не могли знайти на це коштів,
а 1800 року під в'язницю було використано монастир взутих кармелітів.
В останні роки XVIII століття під час засипання рову було засипано також нижній поверх арсеналу.
Для складу, який тут влаштували у 1800 році, було обмаль приміщень, що залишились на верхніх поверхах, тому збудували третій поверх.
З часом про нижній поверх взагалі забули, і його було розкрито тільки під час реставраційних робіт в 70-х роках XX століття.
У листопаді 1918 року тут містилися склади Української харчової управи.
Зараз в арсеналі розміщено один із відділів Історичного музею - Музей зброї, який було відкрито 1981 року,
єдиний музей такого роду в Україні та й на території колишнього СРСР. У нижньому поверсі - виставковий зал.
Наприкінці XVIII століття розібрали вежа Шевців, що прилягала до арсеналу з півдня,
а на цьому місці 1799 року в стіну арсеналу вмурували плити з гербами Львова, Яна III Собеського
та Станіслава Яна Яблоновського, які було знято з Королівської бастеї.
Під час реставрації арсеналу 1980 року плити зняли і зробили імітацію конструкції старої вежі.
Городской Арсенал был сооружен в 1556 году под руководством мастера Ивана Лиса на месте старого арсенала, который уже существовал в 1430 году. Рядом размещался склад боеприпасов. Установлено, что в 1582 году перед арсеналом была построена литейная мастерская пушек (строитель С. Мочигемба). Арсенал имел своих лошадей, чтобы развозить оружие. Конюшня находилась под стеной около башни Корнякта. Ее разобрали только в 1835 году, когда уже и стен не осталось. Но поскольку с 1780 года здесь стояли кони губернатора, то ее и не трогали. Арсенал, пристроенный к высокой стене, был мощным узлом обороны. Толстые стены с многочисленными бойницами, башни Токарей и Канатников с севера и Сапожников с юга, бастион перед зданием делали арсенал почти неприступным. За арсеналом начиналась территория еврейского гетто. В башне Токарей и Канатников жил городской палач с помощником и семьей; здесь же происходили допросы и пытки. В начале XVII века у палача произошел конфликт с еврейской общиной, в результате чего он получил другое жилье, а башня перешла в аренду к евреям. В XVIII веке арсенал использовали в качестве тюрьмы. В 1768-1770 годах здесь были заключены гайдамаки - участники Колиивщины. Память о них воплощена в мемориальной доске на стене Арсенала. Австрийские власти хотели в 1777 году перестроить арсенал в тюрьму, но долгое время не могли найти на это средства, а в 1800 году под тюрьму был использован монастырь обутых кармелитов. В последние годы XVIII века во время засыпания рва был засыпан также нижний этаж арсенала. Для склада, который здесь устроили в 1800 году, было мало помещений, оставшихся на верхних этажах, потому построили третий этаж. Со временем о нижнем этаже вообще забыли, и он был раскрыт только во время реставрационных работ в 70-х годах XX века. В ноябре 1918 года здесь размещались склады Украинской продуктовой управы. Ныне в арсенале размещен один из отделов Исторического музея - Музей оружия, который был открыт в 1981 году, единственный музей такого рода в Украине да и на территории бывшего СССР. На нижнем этаже - выставочный зал. В конце XVIII века разобрали башню Сапожников, которая прилегала к арсеналу с юга, а на этом месте в 1799 году в стену арсенала вмуровали плиты с гербами Львова, Яна III Собеского и Станислава Яна Яблоновского, которые были сняты с Королевского бастиона. Во время реставрации арсенала в 1980 году плиты сняли и сделали имитацию конструкции прежней башни. |
|||||
Пам’ятник Герою України, видатному державному і громадському діячеві В'ячеславу Чорноволу (24.12.1937-25.03.1999).
«Ми, українці, були, є і завжди будемо вільними!» (В’ячеслав Чорновіл)
Памятник Герою Украины, выдающемуся государственному и общественному деятелю Вячеславу Черноволу (24.12.1937-25.03.1999).
«Мы, украинцы, были, есть и всегда будем свободными!» (Вячеслав Чорновол)
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Львів. Порохова вежа. Вхід.
Наразі у Пороховій вежі діє Будинок архітектора, міститься Львівська обласна організація національної спілки архітекторів України. Також тут працює магазин «Український сувенір». Львов. Пороховая башня. Вход. Теперь в Пороховой башне действует Дом архитектора, размещается Львовская областная организация национального союза архитекторов Украины. Также здесь работает магазин «Украинский сувенир». |
|||||
Порохова вежа - найбільша у системі фортифікацій Львова.
Була споруджена з каміння старого Міського арсеналу в 1556 році.
Про призначення вежі можна судити з її назви - тут зберігали порох.
Назва ця з'являється в документах уже 1651 року. У мирні часи вежу використовували як склад зерна.
За середньовічною традицією вежа ззовні була прикрашена скульптурою, яку було знищено під час реставрації 1821 року.
З Порохової вежі 1559 року Лукаш Ґурка обстрілював домініканський монастир, домагаючись видачі Гальшки Острозької.
З неї ж 1648 року нащадок Убальдіні стріляв у Богдана Хмельницького. Куля зарилася в землю біля копит коня гетьмана...
1768 року вежу було продано львівському старості Яну Кіцькому, але пізніше її знову повернули місту.
Після захоплення Галичини Австрією вежа перебувала в розпорядженні армії. 1895 року її було викуплено містом. Існувало декілька різних проектів використання вежі - влаштувати музей-лапідарій (сховище кам'яних пам'яток), перенести сюди міський архів тощо, та жоден з них не було втілено у життя. Загалом майже 200 років, починаючи від австрійської окупації, вежу використовували як склад. І тільки в наші часи цій старовинній споруді знайшли інше застосування. Після ґрунтовного ремонту тут 1959 року розмістився Будинок архітектора. Вхід прикрасили двома фігурами сплячих левів. Вежа займає велику площу, та внутрішні приміщення малі, оскільки стіни вежі завтовшки 3 м. Пороховая башня - самая большая в системе фортификаций Львова. Была построена из камней старого Городского арсенала в 1556 году. О назначении башни можно судить по ее названию - здесь хранили порох. Название это появляется в документах уже в 1651 году. В мирные времена башню использовали в качестве склада зерна. По средневековой традиции башня извне была украшена скульптурой, которая была уничтожена во время реставрации 1821 года. Из Пороховой башни в 1559 году Лукаш Гурка обстреливал доминиканский монастырь, добиваясь выдачи Гальшки Острожской. Из нее же в 1648 году потомок Убальдини стрелял в Богдана Хмельницкого. Пуля зарылась в землю около копыт коня гетмана... В 1768 году башня была продана львовскому старосте Яну Кицкому, но позднее ее опять вернули городу. После захвата Галичины Австрией башня находилась в распоряжении армии. В 1895 году она была выкуплена городом. Существовало несколько разных проектов использования башни - устроить музей-лапидарий (хранилище каменных достопримечательностей), перенести сюда городской архив и тому подобное, но ни один из них не был воплощен в жизнь. В целом почти 200 лет, начиная с австрийской оккупации, башню использовали в качестве склада. И только в наше время этому старинному сооружению нашли другое применение. После основательного ремонта здесь в 1959 году разместился Дом архитектора. Вход украсили двумя фигурами спящих львов. Башня занимает большую площадь, но внутренние помещения малые, поскольку стены башни толщиной 3 м. |
|||||
|
|||||
Сучасний будинок за адресою Підвальна № 7 було споруджено 1906 року в стилі української сецесії.
Першим його власником була українська спортивна організація «Сокіл-батько», тому будівля називалася «Будинком Сокола».
Містилися тут й інші організації, зокрема Земельний іпотечний банк, найбільшим вкладником якого був митрополит Андрей Шептицький.
У 20-х роках XX століття тут був зал засідань «Руської бесіди».
У 1927 році відбулася прем'єра п'єси Ярослава Галана «Дон Кіхот із Еттен-гайма», що отримала першу премію.
Раніше, у XVI-XVII століттях на цьому місці стояла кам'яниця міщанина Івана Білдаги.
У підвалі цього будинку після смерті Івана Федорова кілька років зберігалося устаткування його друкарні.
Будинок за адресою Руська № 20 було збудовано для української кредитної спілки «Дністер» на місці колишнього палацу руських митрополитів. На будівлі встановлено меморіальні таблички: на честь першого виступу тут у 1909 відомого українського режисера та актора Леся Курбаса, на честь засновника українського військово-спортивного товариства «Сокіл-Батько» та кредитної спілки «Дністер» Василя Нагірного, та табличка на честь самого товариства «Сокіл-Батько». Современное здание по адресу Подвальная № 7 было сооружено в 1906 году в стиле украинской сецессии. Первым его владельцем была украинская спортивная организация «Сокол-отец», потому здание называлось «Домом Сокола». Размещались здесь и другие организации, в частности Земельный ипотечный банк, наибольшим вкладчиком которого был митрополит Андрей Шептицкий. В 20-х годах XX века здесь был зал заседаний «Руськой беседы». В 1927 году состоялась премьера пьесы Ярослава Галана «Дон Кихот из Еттен-гайма», получившей первую премию. Ранее, в XVI-XVII веках на этом месте стоял дом мещанина Ивана Билдаги. В подвале этого дома после смерти Ивана Федорова несколько лет сохранялось оборудование его типографии. Здание по адресу Руська № 20 было построено для украинского кредитного союза «Днестр» на месте прежнего дворца руських митрополитов. На здании установлены мемориальные таблички: в честь первого выступления здесь в 1909 известного украинского режиссера и актера Леся Курбаса, в честь основателя украинского военно-спортивного общества «Сокол-Отец» и кредитного союза «Днестр» Василия Нагорного, и табличка в честь самого общества «Сокол-Отец». |
|||||
Львів. Вулиця Підвальна, ріг з вулицею Руська.
На передньому плані - знаменитий ансамбль церкви Успіння Пресвятої Богородиці з вежею Корнякта - пам'ятка архітектури національного значення. Це - один з найкращих зразків епохи ренесансу у Львові. Вежа-дзвіниця Корнякта (1572-1578 роки) була найвищою спорудою старого міста. Кошти на будівництво надав львівський купець грецького походження Костянтин Корнякт. Вежа виконувала роль дзвіниці, оборонної башти, спостережного пункту, бібліотеки. Архітектором вежі був Петро з Барбони, йому допомагав Павло Римлянин. Спершу вежа була триярусною. Наприкінці XVII століття архітектор Петро Бебер реконструював верх вежі додавши четвертий ярус, на якому здіймається бароковий шолом з високим ліхтарем в оточенні чотирьох пірамід. Львов. Улица Подвальная, угол с улицей Русская. На переднем плане - знаменитый ансамбль церкви Успения Пресвятой Богородицы с башней Корнякта - памятник архитектуры национального значения. Это - один из наилучших образцов эпохи ренессанса во Львове. Башня-колокольня Корнякта (1572-1578 годы) была самым высоким сооружением старого города. Средства на строительство предоставил львовский купец греческого происхождения Константин Корнякт. Башня выполняла роль колокольни, оборонной башни, наблюдательного пункта, библиотеки. Архитектором башни был Петр из Барбоны, ему помогал Павел Римлянин. Сначала башня была трехъярусной. В конце XVII века архитектор Петр Бебер реконструировал верх башни, прибавив четвертый ярус, на котором возвышается барокковый купол с высоким фонарем в окружении четырех пирамид. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Пам’ятник Іванові Федорову (вулиця Підвальна).
Відкрито у 1977 році, архітектор А. Консулов, скульптори В. Борисенко та В. Подольський. Памятник Ивану Федорову (улица Подвальная). Открыт в 1977 году, архитектор А. Консулов, скульпторы В. Борисенко и В. Подольский. |
|||||
|
|||||
|
|||||
Монастир домініканців на цьому місці заснували ще у XIII столітті на прохання дружини українського князя Лева Даниловича,
угорської принцеси Констанції, яка була католичкою і на чужині тужила за своєю вірою.
Від XV і до середини XVIII століття тут стояв костел, збудований у готичному стилі.
Через аварійний стан старий домініканський костел розібрали 1748 року.
Новий храм, який нагадує костел Святого Карла у Відні, у 1748-1764 роках спорудили за проектом військового інженера й архітектора, генерала артилерії Яна де Вітте у стилі пізнього бароко. Будівництвом керував М. Урбаник. У ті часи існувала добра традиція зберігати від попередньої знищеної споруди усе цінне, що тільки можна було зберегти. До наших часів у південній частині храму можна оглянути алебастровий надгробок XVI століття - пам’ять про старовинний готичний костел, який зник ще 260 років тому. Після пожеж 1766 і 1778 років роботи відновилися. 1865 року за проектом архітектора Ю. Захарієвича до костелу прибудували чотириярусну дзвіницю. 1895 року було перебудовано ліхтар купола, в 1905-1914 та 1956-1958 роках у храмі велись реставраційні роботи. В інтер'єрі храму збереглися скульптури С. Фессінгера. Всередині храму є низка надгробків, найцінніший із яких надгробок графині Ю. Дунін-Борковської роботи всесвітньовідомого данського скульптора Бертеля Торвальдсена (1816 рік). Львівську школу скульпторів репрезентує пам’ятник губернаторові Галичини Ф. Гаугеру роботи скульптора А. Шімзера (1824 рік). 1880 року тут поставлено пам’ятник знаменитому польському художникові Артурові Ґротґеру роботи скульптора В. Гадомського. З 90-х років колишній Домініканський собор став храмом Пресвятої Євхаристії Української Греко-Католицької Церкви. Тут також працює Львівський музей історії релігії. Монастырь доминиканцев на этом месте основали еще в XIII веке по просьбе жены украинского князя Льва Даниловича, венгерской принцессы Констанции, которая была католичкой и на чужбине скорбела по своей вере. С XV и до середины XVIII века здесь стоял костел, построенный в готическом стиле. Из-за аварийного состояния старый доминиканский костел разобрали в 1748 году. Новый храм, который напоминает костел Святого Карла в Вене, в 1748-1764 годах построили по проекту военного инженера и архитектора, генерала артиллерии Яна де Витте в стиле позднего барокко. Строительством руководил М. Урбаник. В те времена существовала хорошая традиция сохранять от предыдущего уничтоженного сооружения все ценное, что только можно было сохранить. До наших времен в южной части храма можно осмотреть алебастровое надгробие XVI века - память о старинном готическом костеле, который исчез еще 260 лет тому назад. После пожаров 1766 и 1778 годов работы возобновились. В 1865 году по проекту архитектора Ю. Захариевича к костелу пристроили четырехъярусную колокольню. В 1895 году был перестроен фонарь купола, в 1905-1914 и 1956-1958 годах в храме велись реставрационные работы. В интерьере храма сохранились скульптуры С. Фессингера. Внутри храма есть ряд надгробий, самое ценное из которых надгробие графини Ю. Дунин-Борковской работы всемирно-известного датского скульптора Бертеля Торвальдсена (1816 год). Львовскую школу скульпторов представляет памятник губернатору Галичины Ф. Гаугеру работы скульптора А. Шимзера (1824 год). В 1880 году здесь поставлен памятник знаменитому польскому художнику Артуру Гротгеру работы скульптора В. Гадомского. С 90-х годов бывший Доминиканский собор стал храмом Пресвятой Евхаристии Украинской Греко-Католической Церкви. Здесь также работает Львовский музей истории религии. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Вірменський Катедральний Собор було споруджено у 1363-1370 роках на кошти вірменських купців.
Святиню будували за зразками давніх вірменських церков, хоча її архітектором був німець з Сілезії Дорінґ,
який вважається також будівничим першої мурованої церкви на Святоюрській горі.
Собор перебудовували протягом сторіч. У 1920-х роках влаштували новий вхід до храму з боку вул. Краківської.
1908 року собор прикрасила мозаїка, виконана за проектом Юзефа Мегоффера, а у 1920-х роках - фрески Яна Генрика Розена.
На стінних розписах художник вмістив не лише зображення історичних осіб, але й своїх сучасників, які служили моделями для святих.
Зокрема вірменський архієпископ Йосиф Теодорович (1864-1938) увіковічений в образі Св. Томи Аквінського,
Андрей Шептицький - Св. Бернарда, а риси власного обличчя художник надав Св. Янові Непомуцькому.
На одній з фресок зображений також Генрик Збєжховський (1881-1942) - славний у довоєнному Львові літератор та богеміст,
друг поета-молодомузівця Степана Чарнецького.
На щастя, частина території довкола Вірменського собору залишилася незабудованою, збережена і галерея біля південної сторони храму,
плити зі старого цвинтаря, вівтар з Розп'яттям, колона з фігурою Св. Христофора, статуя Богородиці з колишньої Краківської брами.
Дерев'яні різьблені веранди, брами та старі стіни довколишніх кам'яниць створюють неповторну атмосферу цього закутку львівського Середмістя.
На подвір'ї собору зберігся палац вірменських архієпископів, споруджений ще у XVII столітті.
У 1630 році з ініціативи архієпископа Миколая Торосовича Львівська вірменська єпархія перейшла у підпорядкування Папи Римського Урбана VII.
Унія з Ватиканом тривала до 1945 року, коли більшовицька влада закрила Вірменський собор у Львові.
З 6 січня 2001 року відновились після довгої перерви Богослужіння у Вірменському соборі.
Тепер він підпорядковується Католикосу Усіх Вірмен в Ечміадзіні.
Армянский Кафедральный Собор был сооружен в 1368-1370 годах на средства армянских купцов. Святыню строили по образцу древних армянских церквей, хотя ее архитектором был немец из Силезии Доринг, который считается также строителем первой каменной церкви на Святоюрский горе. Собор перестраивали в течение веков. В 1920-х годах устроили новый вход в храм со стороны ул. Краковской. В 1908 году собор украсила мозаика, выполненная по проекту Юзефа Мегоффера, а в 1920-х годах - фрески Яна Генрика Розена. На стенных росписях художник поместил не только изображения исторических лиц, но и своих современников, которые служили моделями для святых. В частности, армянский архиепископ Иосиф Теодорович (1864-1938) увековечен в образе Св. Фомы Аквинского, Андрей Шептицкий - Св. Бернарда, а черты собственного лица художник придал Св. Яну Непомуцкому. На одной из фресок изображен также Генрик Збежховский (1881-1942) - славный в довоенном Львове литератор и богемист, друг поета-молодомузовца Степана Чарнецкого. К счастью, часть территории вокруг Армянского собора осталась незастроенной, сохранена и галерея около южной стороны храма, плиты со старого кладбища, алтарь с Распятием, колонна с фигурой Св. Христофора, статуя Богородицы с бывших Краковских ворот. Деревянные резные веранды, ворота и старые стены близлежащих зданий создают неповторимую атмосферу этого закоулка львовского Средместья. Во дворе собора сохранился дворец армянских архиепископов, построенный еще в XVII веке. В 1630 году по инициативе архиепископа Николая Торосовича Львовская армянская епархия перешла в подчинение Папы Римского Урбана VII. Уния с Ватиканом длилась до 1945 года, когда большевистская власть закрыла Армянский собор во Львове. С 6 января 2001 года возобновились после длинного перерыва Богослужения в Армянском соборе. Теперь он подчиняется Католикосу Всех Армян в Ечмиадзине. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Церква Преображення Господнього /Храм Преображення Господа Нашого Ісуса Христа/
постала на місці колишнього костелу Найсвятішої Трійці отців Тринітаріїв, що заклали свій монастир 1703 року біля краківської брами.
В 1783 році монастир закрили, а його будівлі призначили спочатку для судових установ.
Наступного року за розпорядженням цісаря Йосифа ІІ в колишньому монастирі відкрили університет.
В приміщенні костелу влаштували бібліотеку та актовий зал, у якому 16 листопада 1784 року відбулась урочиста інавгурація університету.
2 листопада 1848 року університетські будівлі були зруйновані артилерійським вогнем та пожежею.
Університет згодом перебрався на вул. Святого Миколая (тепер Грушевського), а зруйновані будівлі цісар Франц Йосиф І подарував своїм вірним русинам,
котрі збудували тут у 1851-1864 роках Народний дім, який, на думку Головної Руської ради, мав стати репрезентаційним та культурним осередком галицьких українців.
На місці костелу почалось спорудження другої (після Успенської) церкви для львівського Середмістя. У 1850 році архітектор Антон Фрех виготовив перший проект майбутньої церкви, який так і не дочекався реалізації. Серед стін колишнього костелу, перекритих тимчасовим дахом, влаштували склад декорацій для театру Скарбка (тепер театр ім. М. Заньковецької). Змінилась архітектурна мода і 1874 року було затверджено другий проект храму, розроблений Сильвестром Гавришкевичем. Будівництво тривало двадцять років (1878-1898), ще кілька років велись роботи над оздобленням Преображенської церкви, яка була освячена 29 квітня 1906 року митрополитом Галицьким Андреем Шептицьким, єпископом Перемишльським Костянтином Чеховичем та єпископом Станіславівським Григорієм Хомишиним. Над оздобленням храму працювали митці Леонард Марконі, Тадей Попель, Фердинанд Маєрський, Теофіл Копистинський, Корнило Устиянович, Андрій Коверко. У 1948 році на вулиці Краківській, перед Преображенською церквою був застрелений керівник ініціативної групи з переходу греко-католиків у підпорядкування православного Московського патріархату о. Гавриїл Костельник. Радянська пропаганда звинуватила в його вбивстві підпілля ОУН. Хоча не виключено, що сталінські спецслужби самі прибрали небажаного свідка ліквідації УГКЦ. Преображенська церква першою у Львові повернулася до УГКЦ. 29 жовтня 1989 року, в неділю, священик Преображенської церкви о. Ярослав Чухній з благословення Львівського єпископа катакомбної УГКЦ Володимира Стернюка оголосив під час Літургії молитву за Святішого Вселенського Архієрея Івана Павла Другого Папу Римського і Блаженнішого патріарха Мирослава Івана і преосвященнішого архієпископа і митрополита Володимира Стернюка. Після Служби Божої о. Ярослав зачитав заяву до владики Володимира Стернюка з проханням прийняти його з вірною паствою в лоно Греко-Католицької Церкви. Отця Чухнія підтримала більшість парафіян та інші священики катакомбної церкви. Увечері 29 жовтня та в наступні дні та ночі у храмі залишались як сторожа до сотні греко-католиків. Цілодобові чатування тривали кілька місяців. Церковь Преображения Господнего /Храм Преображения Господа Нашего Исуса Христа/ возведена на месте прежнего костела Святейшей Троицы отцов Тринитариев, которые заложили свой монастырь в 1703 году около краковских ворот. В 1783 году монастырь закрыли, а его здания предназначили сначала для судебных учреждений. В следующем году по распоряжению цесаря Иосифа ІІ в бывшем монастыре открыли университет. В помещении костела устроили библиотеку и актовый зал, в котором 16 ноября 1784 года состоялась торжественная инаугурация университета. 2 ноября 1848 года университетские здания были разрушены артиллерийским огнем и пожаром. Университет впоследствии перебрался на ул. Святого Николая (теперь Грушевского), а разрушенные здания цесарь Франц Иосиф I подарил своим верным русинам, которые построили здесь в 1851-1864 годах Народный дом, который, по мнению Главного Руського совета, должен был стать представительским и культурным центром галицких украинцев. На месте костела началось сооружение второй (после Успенской) церкви для львовского Средместья. В 1850 году архитектор Антон Фрех изготовил первый проект будущей церкви, который так и не дождался реализации. Посреди стен бывшего костела, перекрытых временной крышей, устроили склад декораций для театра Скарбко (теперь театр им. М. Заньковецкой). Изменилась архитектурная мода и в 1874 году был утвержден второй проект храма, разработанный Сильвестром Гавришкевичем. Строительство длилось двадцать лет (1878-1898), еще несколько лет велись работы над отделкой Преображенской церкви, которая была освящена 29 апреля 1906 года митрополитом Галицким Андреем Шептицким, епископом Перемышельским Константином Чеховичем и епископом Станиславовским Григорием Хомишиным. Над отделкой храма работали художники Леонард Маркони, Тадей Попель, Фердинанд Маерский, Теофил Копистинский, Корнил Устиянович, Андрей Коверко. В 1948 году на улице Краковской, перед Преображенской церковью был застрелен руководитель инициативной группы по переходу греко-католиков в подчинение православного Московского патриархата о. Гавриил Костельник. Советская пропаганда обвинила в его убийстве подполье ОУН. Хотя не исключено, что сталинские спецслужбы сами убрали нежелательного свидетеля ликвидации УГКЦ. Преображенская церковь первой во Львове вернулась в УГКЦ. 29 октября 1989 года, в воскресенье, священник Преображенской церкви о. Ярослав Чухний с благословения Львовского епископа катакомбной УГКЦ Владимира Стернюка объявил во время Литургии молитву за Святейшего Вселенского Архиерея Ивана Павла Второго Папу Римского и Блаженнейшего патриарха Мирослава Ивана и преосвященнейшого архиепископа и митрополита Владимира Стернюка. После Службы Божьей о. Ярослав зачитал заявление к владыке Владимиру Стернюку с просьбой принять его с верной паствой в лоно Греко-Католической Церкви. Отца Чухния поддержало большинство прихожан и другие священники катакомбной церкви. Вечером 29 октября и в последующие дни и ночи в храме оставались как стража до сотни греко-католиков. Круглосуточные караулы длились несколько месяцев. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Пропоную також інші сторінки моєї фоторозповіді про Львів: |
|||||
|
|||||
Першоджерела:
# Путівник «Вся Україна»; Андрій Івченко; Державне науково-виробниче підприємство «Картографія»; Київ-2006.
# «500 чарівних куточків України, які варто відвідати»; Т.Лагунова, Ю.Кашуба;Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», Харків-2007. # Путівник «Автомобільна прогулянка Україною»; І.Лилько, Ю.Ференцева, А.Глазовий, І.Чеховський; «Балтія-Друк»; Київ-2008. # «Львівські вулиці і кам’яниці...»; Ігор Мельник; видавництво «Центр Європи»; Львів-2008. # «Львів - план міста»; Державне науково-виробниче підприємство «Картографія»; Київ-2003. # «Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР». # Сайт «Володимир Цісарик | скульптор». # Вікіпедія. # Інформаційні таблиці відповідних об’єктів. |
|||||
Усі права застережено. © 2003-2021 Сергій Клименко |
|
|
|
|